Značka Balenciaga, pojmenovaná po svém zakladateli Cristóbalovi Balenciagovi, je synonymem pro avantgardní módu a inovativní design. Založená v roce 1917 (některé zdroje uvádí 1919) ve španělském San Sebastianu, Balenciaga rychle získala renomé jako jeden z nejvlivnějších módních domů 20. století. Společně zmapujeme vývoj této ikonické značky od jejího vzniku až po současnost, přičemž se zaměříme na klíčové momenty, návrhářské inovace, významné osobnosti a její současné postavení na trhu.
Historie značky Balenciaga…
Cristóbal Balenciaga, jeden z nejvlivnějších módních návrhářů 20. století, se narodil 21. ledna 1895 ve městečku Getaria v Baskicku na severu Španělska. Od útlého věku byl hluboce ovlivněn světem módy, především díky své matce, která pracovala jako švadlena pro místní aristokracii. Tento raný kontakt s kvalitními materiály a sofistikovanými krejčovskými technikami na něj měl zásadní vliv a předurčil jeho budoucí dráhu.
Balenciaga projevoval svůj talent již během dětský let, kdy se učil šít a navrhovat oblečení podle módních časopisů, které mu přinášela místní klientela. Tento zájem o módu nebyl pouhou dětskou zábavou, ale jasným směrem, kterým se chtěl v budoucnu vydat. Jeho dovednosti a vášeň pro krejčovství byly tak pozoruhodné, že ve věku pouhých 12 let dokázal vytvořit perfektní repliku elegantních šatů pro jednu z nejbohatších žen v regionu, markýzu de Casa Torres. Tento úspěch byl jen začátkem jeho cesty k mezinárodní slávě.
V roce 1919, když bylo Balenciagovi 24 let, otevřel svou první módní dílnu pod jménem „Eisa“ (tato značka byla kombinací jména jeho matky, Basílie Eizaguirre). Dílna se nacházela v San Sebastianu, elegantním přímořském městě, které bylo oblíbenou destinací španělské aristokracie. Díky této lokalitě si Balenciaga rychle získal prominentní klientelu, která oceňovala jeho neobyčejný talent pro detail a výjimečnou kvalitu jeho krejčovské práce. V té době se Balenciaga specializoval především na oděvy šité na míru, které vynikaly svou precizností a elegancí.
V následujících letech rozšířil svou činnost i do dalších španělských měst, včetně Madridu a Barcelony, kde otevřel další butiky. Každý z těchto butiků sloužil jako symbol jeho rostoucího úspěchu a vlivu. Balenciaga se stával stále více známým nejen pro své umělecké dovednosti, ale také pro svou schopnost vytvářet nové trendy a redefinovat tradiční pojetí módy.
Nicméně, politické a společenské změny, které přinesla španělská občanská válka (1936–1939), měly významný dopad na Balenciagův život a kariéru. V roce 1936, kdy se situace v zemi zhoršovala, byl nucen zavřít své obchody ve Španělsku a emigrovat do Paříže, tehdejšího světového centra módy. Tento krok znamenal nejen změnu geografickou, ale i zásadní posun v jeho kariéře. Paříž poskytla Balenciagovi platformu, kde mohl plně rozvinout svůj talent a kreativitu.
Po příchodu do Paříže v roce 1937 Balenciaga okamžitě začal pracovat na otevření svého vlastního módního domu. Tento sen se stal skutečností, když v téže roce představil svou první kolekci pod svým jménem. Kolekce byla okamžitě přijata s nadšením a kritici ji oslavovali pro její čisté linie, novátorské střihy a schopnost kombinovat španělské kulturní prvky s pařížskou elegancí. Jedním z prvních a nejslavnějších kousků této kolekce byly „infantky“, šaty inspirované tradičními španělskými kroji z 17. století, které Balenciaga reinterpretoval do moderní podoby.
Balenciagova pařížská premiéra ho okamžitě katapultovala mezi elitu světových módních návrhářů. Jeho návrhy se vyznačovaly jedinečným propojením tradičního španělského dědictví s avantgardními trendy, což z něj učinilo revolučního tvůrce, který formoval módní svět ve 20. století. Díky svému umění a talentu získal pověst „krále módy“, a jeho dům se stal jedním z nejuznávanějších na světě.
Úspěch Balenciagy v Paříži byl však také výsledkem jeho nekompromisního přístupu k práci. Byl známý svou precizností a perfekcionismem, kterými se řídil při každém návrhu. Jeho závazek k dokonalosti se odrážel nejen v samotných oděvech, ale i ve způsobu, jakým vedl svůj tým a komunikoval s klienty. Balenciaga se rychle stal vzorem pro mladé návrháře a inspiroval celou generaci tvůrců, kteří následovali jeho příklad.
Během prvních let v Paříži Balenciaga navázal také důležité vztahy s vlivnými osobnostmi módního světa, včetně novinářů, kritiků a dalších návrhářů. Tyto vztahy mu pomohly upevnit jeho postavení na mezinárodní scéně a přispěly k tomu, že jeho módní dům získal celosvětové uznání. Když v roce 1939 vypukla druhá světová válka, Balenciagova pověst byla již pevně zafixovaná, a jeho značka přežila i těžké válečné časy díky své pověsti a oddanosti zákazníkům.
Cristóbal Balenciaga tedy během prvních let své kariéry nejenže položil základy svého módního domu, ale také vytvořil základy pro moderní haute couture.
Tradiční Balenciaga estetika…
Balenciagova estetika je často považována za jeden z nejvýznamnějších přínosů do světa módy. Jeho práce byla hluboce zakořeněná v tradici krejčovského řemesla, avšak vždy šla ruku v ruce s inovacemi a experimentováním. Balenciaga byl mistrem v precizním krejčovství, což se projevovalo v jeho nekompromisním přístupu ke střihu, konstrukci a detailům. Každý kus, který vytvořil, byl dokonalým příkladem jeho odborných znalostí a tvůrčího génia.
Jednou z charakteristických rysů Balenciagovy estetiky bylo jeho pojetí oděvu jako sochařského díla. Balenciaga se na oděv nedíval jen jako na funkční objekt, ale spíše jako na umělecké dílo, které může formovat a transformovat lidskou postavu. Jeho návrhy často měly architektonickou kvalitu, kde byly proporce a linie pečlivě navrženy tak, aby vytvářely nové siluety a formy.
Jeho slavné šaty (silueta bez výrazného pasu, která padá volně od ramen dolů) z roku 1957 byly příkladem tohoto sochařského přístupu. Tento typ šatů byl revoluční, neboť odklonil pozornost od tradičního důrazu na ženskou postavu, což bylo v té době neobvyklé. Namísto toho se Balenciaga zaměřil na vytváření oděvů, které svou strukturou a objemem vytvářely vlastní estetiku, nezávislou na tělesné formě nositele.
Balenciagova estetika byla často považována za avantgardní, protože se neustále pohybovala na hraně toho, co bylo v módě považováno za konvenční. Jeho návrhy byly často vnímány jako předstihující dobu, což bylo zřejmé z jeho schopnosti zavádět nové střihy.
Například jeho tuniky a babydoll šaty představovaly radikální odklon od tradičních korzetovaných a těsně padnoucích oděvů, které dominovaly módě první poloviny 20. století. Tyto volné a pohodlné střihy se staly synonymem pro moderní eleganci, která nabízela ženám větší svobodu pohybu a nové způsoby sebevyjádření.
Dalším ikonickým příkladem jeho inovací byla balónová sukně, kterou Balenciaga představil v roce 1951. Tato sukně, která měla kulatý, objemný tvar připomínající balon, byla dalším revolučním prvkem, který redefinoval ženskou módu.
Pracovalo se také s různými látkami a materiály, a to i s těmi, které byly tradičně považovány za obtížně zpracovatelné. Pracoval s těžkými a nepružnými materiály, jako byly tkaniny typu brokát, taft, gabardén nebo vlna, a přesto dokázal dosáhnout lehkosti a elegance. Balenciaga často experimentoval s různými technikami, aby zajistil, že oděv bude nejen dobře vypadat, ale také pohodlně sedět a pohybovat se s tělem. Dokázal zkombinovat těžké látky s jemnými detaily, což vedlo k vytvoření harmonických a vyvážených designů, které vyzařovaly sofistikovanost a noblesu.
Příkladem může být jeho slavný „tuniský kabát“ z roku 1958, který byl vyroben z těžké, tuhé látky, ale díky Balenciagově mistrovství v konstrukci působil kabát na těle lehce a elegantně.
Balenciaga v 21.století…
Nicolas Ghesquière: Nová éra pro Balenciagu
Ghesquière přinesl do Balenciagy nový život prostřednictvím svých jedinečných a experimentálních návrhů, které dokázaly propojit tradici s moderností. Jeho práce byla charakteristická odvážnými střihy, netradičními materiály a inovativními konstrukcemi, které znovuobjevovaly klasické prvky Balenciagovy estetiky v kontextu současné módy. Ghesquière čerpal inspiraci nejen z archivů módního domu, ale také z futuristických vizí a technologických inovací, které se projevovaly v jeho používání materiálů jako neopren, kevlar nebo latex.
Ghesquièreovy kolekce byly často oslavovány pro svou vizionářskou povahu. Například jeho kolekce „Lariat“ z roku 2001, která zahrnovala ikonickou „Motocyklovou tašku“ (Motorcycle bag), se stala okamžitým hitem a dodnes je jedním z nejvyhledávanějších kousků značky.
Alexander Wang: Modernizace s nádechem minimalismu
Po Ghesquièreově odchodu v roce 2012 převzal roli kreativního ředitele Alexander Wang, americký návrhář známý svým minimalistickým přístupem a schopností oslovit mladší generaci. Wang, který se narodil v Kalifornii a vzdělával se v New Yorku, přinesl do Balenciagy novou perspektivu, zaměřenou na mladistvý a moderní styl, který byl v souladu s jeho vlastní designovou filozofií. Wangova éra u Balenciagy byla charakteristická tím, že se soustředil na praktické a nositelné oděvy, které však stále nesly nádech luxusu a exkluzivity. Jeho kolekce byly často méně experimentální než ty Ghesquièreovy, ale přesto v sobě nesly prvky, jako byly minimalistické siluety, jednoduché linie a použití netradičních materiálů, což přispělo k osvěžení značky. Wang také vnesl do Balenciagy více streetwearových prvků, což přitáhlo pozornost mladé, městské klientely.
Pod Wangovým vedením se Balenciaga zaměřila na širší publikum, přičemž si zachovala svou prestižní pozici na trhu s luxusní módou. I přes to, že Wangova éra trvala pouze tři roky, jeho vliv na modernizaci a přiblížení značky širšímu publiku byl nezanedbatelný.
Demna Gvasalia: Návrat k avantgardě a redefinice značky
V roce 2015 byl na pozici kreativního ředitele jmenován gruzínský návrhář Demna Gvasalia, zakladatel úspěšné módní značky Vetements. Gvasalia je známý svou schopností redefinovat zavedené normy, což se odrazilo i v jeho práci pro Balenciagu. Pod jeho vedením značka opět nabyla silného avantgardního ducha, který byl charakteristický pro její původní éru za Cristóbala Balenciagy.
Gvasalia přinesl do Balenciagy nové pojetí luxusu, které bylo úzce spjato s estetikou ulice a postmoderním přístupem k módě. Jeho návrhy často vyvolávaly kontroverze a diskuse, ale také neustále posouvaly hranice toho, co je v módě možné. Gvasalia se nebál experimentovat s oversized siluetami, dekonstrukcí oděvů a s kombinací vysoké módy s každodenními, až banálními prvky.
Jedním z nejvýraznějších příkladů Gvasaliova vlivu na Balenciagu je jeho přepracování ikonického kabátu „Coat in a Coat“ z roku 2016, kde navrstvil několik kabátů na sebe, čímž vytvořil dramatickou siluetu. Tento přístup k módnímu designu, kde je kladen důraz na vrstvení, objem a hru s proporcemi, se stal signifikantním rysem Gvasaliovy éry u Balenciagy.
Motocyklová taška „Lariat“…
Když Nicolas Ghesquière v roce 2001 navrhoval Lariat, neměl původně v úmyslu vytvořit klasický luxusní kousek. Při návrhu se nechal inspirovat motocyklistickou kulturou, což se odrazilo v jejím robustním, ale přitom rafinovaném vzhledu. Taška byla vyrobena z měkké, jemně zpracované ovčí kůže, která byla v té době v módním průmyslu netradičním materiálem pro luxusní doplňky. Tento materiál dodal tašce nezaměnitelnou lehkost a pohodlí, což bylo v kontrastu s tehdy populárními, spíše strukturovanými a těžkými kabelkami.
Původně byla Lariat považována za příliš měkkou a lehkou, což vedlo Balenciagu k rozhodnutí nepokračovat v její výrobě. Ghesquière však přesvědčil vedení, aby vytvořili malou sérii, která byla distribuována mezi přátele značky a vybrané modelky. Jakmile se taška objevila na módních přehlídkách a v ulicích, rychle se stala senzací. Odlišuje se nejen svým materiálem, ale i několika klíčovými designovými prvky, které ji učinily okamžitě rozpoznatelnou. Mezi tyto prvky patří charakteristické zipy, kovové detaily ve tvaru hřebů, třásně na zipu a povrchová úprava v podobě jemného vintage vzhledu. Lariat byla navržena tak, aby byla nejen stylová, ale také praktická. Její velikost a tvar umožňovaly snadné nošení jak na rameni, tak v ruce, a díky své lehkosti byla ideálním společníkem pro každodenní použití. Kromě toho bylo možné ji zakoupit v různých velikostech a barvách, což přispělo k její univerzálnosti a popularitě.
I dnes, více než dvě desetiletí po svém uvedení na trh, zůstává motocyklová taška Lariat jedním z nejžádanějších módních doplňků. Její nadčasový design a univerzálnost z ní činí ideální volbu pro ženy hledající kombinaci luxusu, funkčnosti a osobitého stylu.
„Hacker Project“…
Spolupráce mezi Balenciagou a Gucci v roce 2021, známá jako „Hacker Project„, byla jedním z nejvýznamnějších módních momentů posledních let. Tento projekt nejenže rozmazal hranice mezi dvěma ikonickými značkami, ale také přinesl zajímavé prvky, které z této spolupráce učinily unikátní manifest kreativity a inovace.
Tato kolekce nebyla pouhým spojením dvou světově proslulých módních domů. Šlo o hlubokou reflexi vzájemného vlivu, který na sebe Alessandro Michele, kreativní ředitel Gucci, a Demna Gvasalia, kreativní ředitel Balenciagy, mají. Jedním z nejvýraznějších aspektů této spolupráce bylo přetvoření ikonických prvků obou značek. V kolekci jsme mohli vidět klasické siluety a vzory Gucci, jako jsou například GG monogramy, ale reinterpretované skrze prizma Balenciagy. Naopak některé z nejvýraznějších designů Balenciagy byly obohaceny o typické prvky Gucci, jako jsou například zlaté řetězy nebo charakteristická červeno-zelená barevná paleta. Tento kreativní proces překračoval pouhé kopírování; Michele a Gvasalia se zde vydali na cestu, kde jeden přebíral designové DNA druhého a přetvářel ho do nové, hybridní podoby.
„Hacker Project“ také vyvolal řadu diskuzí o otázkách autenticity, originality a apropriace v módním průmyslu. Tím, že si obě značky „vypůjčily“ designové prvky jedna od druhé, otevřely diskusi o tom, co znamená originalita v době, kdy jsou vlivy a inspirace neustále recyklovány a reinterpretovány. Celý projekt se tak stal nejen oslavou dvou ikonických módních domů, ale také provokativním zamyšlením nad samotnou podstatou módy.
Kontroverze, kritika a skandály…
Odvážný a často provokativní přístup vedl ke kritikám i k několika zásadním faux pas, která ovlivnila vnímání značky z pohledu veřejnosti.
Předražené „distressed“ produkty
V roce 2017 Balenciaga uvedla na trh kolekci „distressed“ oblečení, tedy kusů, které byly záměrně opotřebované a roztrhané. Mezi nejvíce kritizované kousky patřily boty „Destroyed Sneaker“, které vypadaly, jako by byly silně opotřebované a zničené. Kritici tvrdili, že je absurdní platit tisíce dolarů za oblečení, které vypadá, jako by bylo na vyhození.
„Ikea taška
V roce 2017 Balenciaga představila tašku „Arena Extra-Large Shopper Tote“, která okamžitě vyvolala rozruch kvůli své podobnosti s klasickou modrou nákupní taškou od Ikea. Ikea reagovala na tuto situaci humorným způsobem, kdy vydala reklamu, která zákazníkům pomáhala rozpoznat „originální“ tašku Ikea. Přestože šlo o zjevný narážkový design, mnozí považovali tento krok za přílišný a přispěl k debatě o hranicích mezi ironií a vykořisťováním.
Kontroverzní kampaně
Balenciaga se dostala pod palbu kritiky také kvůli několika reklamním kampaním, které byly označeny za nevhodné. Například v roce 2022 byla značka kritizována za kampaň, ve které děti držely plyšové medvědy oblečené do BDSM stylu. Tato kampaň vyvolala značnou nevoli, kdy byla obviněna z nevhodného propojení dětí a explicitní estetiky. Značka se omluvila a odstranila obsah kampaně, ale poškození reputace bylo již částečně nevratné.
Rasová necitlivost
Balenciaga čelila i obviněním z rasové necitlivosti, když v roce 2021 během přehlídky představila modely s účesy, které připomínaly tradiční africké stylizace, aniž by se značka dostatečně věnovala kulturnímu kontextu nebo historii těchto účesů. To vyvolalo debatu o kulturní apropriaci, kdy byl módní dům kritizován za zneužívání kulturních symbolů bez jejich plného pochopení či respektu.
Politika
Balenciaga se také občas ocitla ve středu politických kontroverzí. Například během amerických prezidentských voleb v roce 2020 značka uvedla na trh kolekci inspirovanou politickou kampaní, která zahrnovala trička a čepice připomínající vizuální styl kampaně Donalda Trumpa. Tento krok byl některými vnímán jako necitlivý a rozdělující, protože vyvolával vzpomínky na polarizující politické období v USA.
Veškeré tyto kauzy na jedné straně posílily image značky jako provokativní a nekompromisní entitu v módním světě, která se nevyhýbá konfrontaci s normami a očekáváními. Na druhé straně však některé kroky vedly k vážným kritickým reakcím, které měly potenciál poškodit reputaci značky, zejména u spotřebitelů citlivých na otázky etiky a společenské odpovědnosti.
Přesto však Balenciaga, jako značka s bohatou historií a silným vlivem na módní průmysl, zůstává relevantní i v 21. století. Její schopnost adaptovat se na měnící se trendy a zůstat avantgardní ji udržuje na vrcholu módního světa. Od zakladatele Cristóbala Balenciagy po současné kreativní ředitele, značka neustále posouvá hranice a definuje, co znamená být lídrem v módním průmyslu.
Není proto divu, že Balenciaga kousky naleznete i u nás v Unlimitage.